126 lines
5.5 KiB
ReStructuredText
126 lines
5.5 KiB
ReStructuredText
|
=====================
|
||
|
Avondsluiting Filemon
|
||
|
=====================
|
||
|
Begin met een bible story over Onesimus.
|
||
|
|
||
|
Onesimus
|
||
|
--------
|
||
|
Onesimus zijn, naam betekent nut of nuttig, was een slaaf van Filemon die weg gelopen is.
|
||
|
Volgens de Roomse traditie heeft die bij zijn vlucht ook nog iets gestolen.
|
||
|
Paulus vraagt Filemon om, als Onesimus hem iets schuldig is, het op hem te verhalen.
|
||
|
Ook blijkt vanuit de tekst dat Onesimus voorheen niet nuttig was(vers 11).
|
||
|
|
||
|
.. code-block:: text
|
||
|
|
||
|
Filemon 1:11
|
||
|
Hij was voorheen voor u van geen nut, maar nu is hij
|
||
|
voor u en voor mij van veel nut. Ik heb hem teruggestuurd.
|
||
|
|
||
|
Het was een nietsnut zou je wel kunnen zeggen. Die ook nog eens weg gelopen is.
|
||
|
Wat in ieder geval zeker is, is dat dit een gevluchte slaaf is die tot geloof gekomen is.
|
||
|
|
||
|
In Kolossenzen 4 vers 17 wordt Onesimus nog een keer genoemd en hierom gaan we ervan uit dat de huis gemeente van Filemon geplaats was in Kolosse.
|
||
|
|
||
|
Slavernij
|
||
|
---------
|
||
|
Wat mij als eerste opviel aan de brief is dit gaat over slavernij in het Nieuwe testament.
|
||
|
Normaal gesproken hebben we het vooral over de wetten, regels en het bloedvergieten in het oude testament waar we ons niet in kunnen vinden.
|
||
|
Maar dit is een brief van het nieuwe testament, na de tijd dat Christus op aarde onder ons was.
|
||
|
|
||
|
Onesimus was een slaaf van een Christelijke eigenaar(Filemon).
|
||
|
Deze brief is opgesteld aan de huis gemeente van Filemon.
|
||
|
Filemon wordt in deze brief de gelievde broeder en mede arbeider genoemd.
|
||
|
Het was dus wel een oprechte volgeling van Christus.
|
||
|
|
||
|
.. Ook zijn vrouw Appia(de geliefde) en zijn zoon Archippus worden genoemd.
|
||
|
|
||
|
Iets verderop in de brief benoemt Paulus de liefde van Filemon.
|
||
|
|
||
|
.. code-block:: text
|
||
|
|
||
|
Filemon 1:5 Ik hoor namelijk over uw liefde, en geloof dat u
|
||
|
in de Heere Jezus hebt, en over uw liefde voor alle heiligen.
|
||
|
|
||
|
Het was dus waarschijnlijk ook niet zo dat Onesimus weg liep omdat deze slecht behandeld werd.
|
||
|
|
||
|
Romeinse Wet
|
||
|
############
|
||
|
Als voorbereiding heb ik kort gekeken naar de wet van de romeinen als het ging om slaven.
|
||
|
Slaven waren in het Romeinse rijk een essentieel onderdeel van het functioneren van het Rijk.
|
||
|
Ze vervulden veel functies, van lage functies (werken op het land) tot hele hoge bureaucratische functies.
|
||
|
Hierdoor was het ook mogelijk voor slaven zichzelf vrij te kopen maar ze konden bijvoorbeeld geen rechtszaak aanspannen.
|
||
|
Een eigenaar mocht zijn slaaf niet zomaar doden, hij had daar een legitieme reden voor nodig.
|
||
|
Maar als een slaaf wegliep mocht dat bijvoorbeeld wel.
|
||
|
Slaven hadden nauwelijks rechten, ze waren bezit van hun eigenaar.
|
||
|
|
||
|
Paulus vraagt Filemon niet om Onesimus vrij te laten maar om hem weer aan te nemen.
|
||
|
Hoewel Paulus ook aangeeft dat Onesimus in zijn huidige rol erg nuttig is.
|
||
|
De vraag die ik hierbij stel is: 'Waarom moest hij terug naar zijn meester als die al nuttig werk deed?'
|
||
|
Dat doet Paulus niet, in plaats daarvan spoort hij zijn broeder in liefde aan.
|
||
|
|
||
|
.. code-block:: text
|
||
|
|
||
|
Filemon 1:8
|
||
|
Daarom, hoewel ik in Christus grote vrijmoedigheid heb om u te bevelen wat u behoort te doen,
|
||
|
spoor ik u veel liever aan door de liefde, omdat ik, Paulus, een oud man ben en nu ook een
|
||
|
gevangene van Jezus Christus.
|
||
|
|
||
|
Het terugsturen is ook wel in lijn met de andere brieven van Paulus waarin hij bijvoorbeeld aangeeft dat slaven hun meesters moeten gehoorzamen(Efeze 6:5-8).
|
||
|
|
||
|
.. code-block:: text
|
||
|
|
||
|
1 Timotheüs 6:1
|
||
|
1. Dienstknechten die het slavenjuk dragen, moeten hun eigen meester alle
|
||
|
eer waard achten, opdat de Naam van God en de leer niet gelasterd worden.
|
||
|
1. En zij die gelovige meesters hebben, mogen hen niet minachten, omdat zij
|
||
|
broeders zijn. Zij moeten hen juist des te meer dienen, omdat zij gelovig
|
||
|
en geliefd zijn, en mede deelhebben aan deze weldaad. Onderwijs deze
|
||
|
dingen en spoor ertoe aan.
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
Reclame
|
||
|
#######
|
||
|
Paulus ziet het gehoorzaam zijn aan je meester als een stuk reclame voor het Christendom.
|
||
|
Hier kunnen we wel wat van leren denk ik. Ben ik reclame voor het Christendom?
|
||
|
Of zorg ik ervoor dat de er laster komt over het Christendom?
|
||
|
|
||
|
Einde Slavernij
|
||
|
###############
|
||
|
Gelukkig is het wel zo dat Paulus slaven aanspoort vrij te komen als ze dat kunnen (1 Korinthe 7:21).
|
||
|
|
||
|
.. code-block:: text
|
||
|
|
||
|
1 Korinthe 7:21
|
||
|
Bent u als slaaf geroepen, dan moet u zich daarover niet bekommeren.
|
||
|
Kunt u echter ook vrij worden, maak dan liever van die gelegenheid gebruik.
|
||
|
|
||
|
|
||
|
Een van de beste dingen die het Christendom gebracht heeft is wel het einde van de slavernij.
|
||
|
Iedereen is gelijk in Christus.
|
||
|
|
||
|
Nuttig
|
||
|
------
|
||
|
Paulus benoemt dat Onesimus voor hem van veel nut is. Hij had ook wel bij hem willen houden maar hij wilde niets doen zonder toestemming van Filemon.
|
||
|
|
||
|
.. code-block:: text
|
||
|
|
||
|
Filemon 1:13-14
|
||
|
13. Ik had hem wel bij mij willen houden, opdat hij mij, die in de boeien zit ter wille van het Evangelie, namens u zou dienen.
|
||
|
14. Maar ik heb zonder uw goedvinden niets willen doen, opdat uw weldaad niet gedwongen maar vrijwillig bewezen zou worden.
|
||
|
|
||
|
Paulus vraagt om een vrijwillige weldaad van Filemon. Hier kan ik ook wat van leren.
|
||
|
Ben ik nuttig voor mijn Broeders en zusters in de gemeente? Of alleen maar een nietsnut?
|
||
|
|
||
|
Afloop
|
||
|
------
|
||
|
Hoe het afloopt met Onesimus weten we niet.
|
||
|
Ik kan me voorstellen dat Onesimus door de weeks zijn taken als slaaf op zich nam en in het weekend de gemeente diende.
|
||
|
Volgens de overlevering is Onesimus later eerst broeder en daarna bisschop geworden van Efeze.
|
||
|
|
||
|
Borrel
|
||
|
######
|
||
|
De vragen die ik jullie mee wil geven voor de borrel zijn:
|
||
|
|
||
|
- Ben ik reclame voor het Christendom?
|
||
|
- Ben ik nuttig voor mijn broeders en zusters in de gemeente?
|